Tuesday 11 December 2012

Pengajaran Pemerolehan Bahasa Pertama

Pemerolehan bahasa pertama menurut Noor Aina Dani ialah peringkat linguistik, yang terdiri daripada peringkat bebelan ( vokalisasi), pertuturan satu kata (holofrasa), pertuturan dua dan tiga kata (telegrafik) dan perkembangan ayat yang kompleks.

1. Bebelan ( Vokalisasi)

Bayi belum pandai bercakap tetapi berupaya mengeluarkan berbagai-bagai bunyi melalui mulutnya. Bayi menangis, menguku seperti burung, merobok seperti bunyi air keluar dari botol yang bermulut kecil, menghembus, meludah dan banyak lagi bunyi yang sukar dijelaskan. Melalui bunyi- bunyi ini bayi berlatih mengawal alat artikulasinya. Bebelan melibatkan penggunaan bunyi bahasa, khususnya suku kata vokal dan konsonan-vokal seperti a /, /u /, / ma / , / gi /, / pa.


2. Pertuturan Satu Kata (Holofrasa)

Kata pertama kanak-kanak muncul ketika berumur 4 bulan, 18 bulan, atau pada umur yang lebih daripada itu. Secara purata, kanak-kanak sudah boleh menuturkan kata pertamanya sewaktu berumur 10 bulan. 


3. Pertuturan dua dan tiga kata (telegrafik)

 Pada tahap ini, penggabungan kata adalah terlalu ringkas dan kanak-kanak banyak menggunakan kata inti dan turut menggabungkan dua kata. Kata-kata inti yang dibina melibatkan morfem bebas dan tidak melibatkan morfem terikat. Pengguguran subjek juga kerap berlaku pada tahap ini.
 Contoh:           1) naa cucu- meminta susu                        2) naa pok- meminta dibelikan keropok

Pada tahap ini dapat disimpulkan bahawa kanak-kanak hanya menggunakan ucapan yang ringkas untuk menyampaikan hasrat mereka.


4. Perkembangan ayat yang kompleks

Pada tahap ini, kanak-kanak dapat menukarkan ayat yang sederhana kepada yang lebih rencam walaupun ayat tersebut tidak gramatis.
Contoh:           1) Bukan Yuni buat (ayat nafi)
                        2) Mak Yuni pi Langkawi (ayat penyata)
                        3) Beli pok ngan yat (ayat perintah)

No comments:

Post a Comment